Halloumi masala

När jag äter på Indisk restaurang väljer jag gärna någon rätt med den indiska färskosten paneer. Glädjande nog så kom Apetina med en paneerost för något år sedan på den svenska marknaden. Men jag tycker ändå inte det blir lika gott hemma som på min favorit indiska restaurang. Så nu använder jag halloumi istället med jättegott resultat.

Upptäck kokad halloumi

Men inte stekt eller grillad som man kan tro – utan kokad. Jag som vanligtvis gillar smaken av grillat och stekt med mycket sälta har börjat koka halloumi. Den blir mildare i smaken och får ännu härligare konsistens. Passar perfekt i t ex grytor.

Så enkelt, skär den i tärningar och koka den i vatten i 10 minuter.

Så här gör du supergod Halloumi masala:

Hacka 2 gula lökar och 2 vitlöksklyftor. Smält 25 g smör i en panna eller kastrull.Lägg i lökhacket och låt det fräsa med i smöret på låg värme tills den blir genomskinlig och mjuk. Tillsätt 1 msk riven färsk ingefära, 1,5 msk tomatpuré, 2,5 msk garam masala, 2 msk spiskummin, 1,5 tsk paprika och 1 tsk gurkmeja. Fräs ytterligare en stund och tillsätt 1 burk krossad tomat.och låt såsen koka ytterligare ca 10 minuter. Smaka av med salt, peppar och tillsätt ev mer kryddor. Mixa sen såsen slät med en mixerstav och tillsätt sedan 2,5 dl vispgrädde Lägg i de nykokta halloumibitarna och låt såsen puttra ett par minuter tills den är genomvarm.

Serveringsförslag:

Basmatiris, naanbröd, mango chutney, yoghurt eller helst raita (recept nedan), färsk koriander och mynta.

Man kan också ha i rikligt med babyspenat i pannan, den blir då lite mer som den indiska rätten Palak paneer och såsen blir mer matig och full av spenatens nyttigheter.

Recept på enkel Raita:

Blanda 1/2 riven gurka med 2 dl turkisk yoghurt, 1 dl hackad färsk mynta och koriander, 1/2 tsk spiskummin några droppar honung, salt och peppar. Ställ i kylen och servera kall.

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.